2021-02-04

Valberedningens förslag rörande styrelse för CellaVision AB inför årsstämman 2021

CellaVisions valberedning föreslår inför årsstämman 2021 att styrelsen, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska bestå av sju stämmovalda ledamöter utan suppleanter.

Valberedningen föreslår den nuvarande styrelseledamoten Mikael Worning till ny styrelseordförande och omval av styrelseledamöterna Anna Malm Bernsten, Christer Fåhraeus, Åsa Hedin, Niklas Prager, Jürgen Riedl, och Stefan Wolf. Styrelseledamoten och nuvarande styrelseordförande Sören Mellstig har meddelat att han inte är tillgänglig för omval.

CellaVisions valberedning inför årsstämman 2021 utgörs av Christer Fåhraeus, utsedd av Christer Fåhraeus och företag, (valberedningens ordförande), Nicklas Hansen, utsedd av William Demant Invest A / S, Joel Eklund, utsedd av Grenlunden CEVI AB, och Daniel Klint, utsedd av SEB Investment fonder. Valberedningen är sammankallad av Sören Mellstig som deltagit som adjungerad, men som ej ingår i valberedningen.

"Valberedningen föreslår Mikael Worning som ny styrelseordförande i CellaVision. Mikael, som varit styrelseledamot i CellaVision under ett år, har en bred erfarenhet inom medicinteknik, inte minst från sina många år på Radiometer och Oticon. Senast kommer han från en roll som VD för Demant i USA, där han lett tillväxten av Demant till en årlig omsättning på mer än SEK 5 mdr. Hans tidigare uppdrag och kunskap om CellaVision kommer att medföra värdefulla perspektiv för CellaVisions utveckling och strategiska arbete", säger Christer Fåhraeus, valberedningens ordförande och grundare i CellaVision.

Valberedningens övriga förslag inför årsstämman den 29 april 2021 och motiverade yttrande beträffande den föreslagna styrelsen kommer att återfinnas på bolagets webbplats www.cellavision.se i samband med att kallelsen offentliggörs.

För mer information, vänligen kontakta:
Christer Fåhraeus, Valberedningens ordförande, CellaVision AB
Tel: +46 (0) 705-60 90 00 | Epost: cf@eqlpharma.com