2021-02-04

God lönsamhet och stabilisering i två regioner avslutade ett år präglat av covid-19

CellaVisions Bokslutkommuniké för 2020

1 oktober–31 december 2020
Nettoomsättningen minskade med 13% till 131,0 MSEK (149,8).
Organiskt minskade omsättningen med 6% (+7).
EBITDA uppgick till 40,8 MSEK (41,5).
EBITDA-marginalen uppgick till 31% (28).
Resultatet före skatt uppgick till 36,4 MSEK (35,0).
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,20 SEK (1,02).
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 25,6 MSEK (24,0).

1 januari–31 december 2020
Nettoomsättningen ökade med 2% till 471,4 MSEK (461,8).
Organiskt minskade omsättningen med 10% (+15).
EBITDA uppgick till 142,9 MSEK (146,7).
EBITDA-marginalen uppgick till 30% (32).
Resultatet före skatt uppgick till 112,2 MSEK (129,2).
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 3,75 SEK (4,16).
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 71,1 MSEK (125,0).
Styrelsen föreslår en utdelning om 0,75 kronor per aktie 2020 (0,00 kr).

”Våra lösningar inom digitalisering och automatisering är i linje med den accelererande digitaliseringstrenden som den pågående pandemin gett upphov till.”
Magnus Blixt, Tf vd och koncernchef

Covid-19-pandemin hade en negativ påverkan på försäljningen även under årets fjärde kvartal, samtidigt som vi kunde se fortsatta tecken på återhämtning på flera av våra marknader. Försäljningen under kvartalet uppgick till 131,0 MSEK (149,8), motsvarande en negativ organisk tillväxt om sex procent (7). Utvecklingen varierade kraftigt mellan våra olika regioner jämfört med fjärde kvartalet 2019. I Americas var utvecklingen svag med negativ tillväxt på 43 procent, medan vi såg en god tillväxt i APAC som ökade med 23 procent. I EMEA var utvecklingen positiv med en tillväxt på sex procent. Valutapåverkan var negativ med sex procent i kvartalet. EBITDA uppgick i kvartalet till 40,8 MSEK (41,5) motsvarande en EBITDA-marginal om 31 procent (28) och koncernens totala kassaflöde för kvartalet uppgick till 9,2 MSEK (-116,2).
För helåret 2020 uppgick omsättningen till 471,4 MSEK (461,8), motsvarande en organisk omsättningsnedgång om tio procent. Valutaeffekten för helåret var negativ med tre procent och den strukturella effekten från förvärvet av RAL var 15 procent. EBITDA uppgick till 142,9 MSEK (146,7), vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 30 procent (32).

Effekter av covid-19-pandemin
Effekten av covid-19-pandemin inom hematologisegmentet var betydande även under årets fjärde kvartal, både för CellaVision och våra partners. CellaVisions produktportfölj utgörs till stor de av produkter som behöver installeras på plats vilket innebär att våra partners behöver tillgång till sjukhus och laboratorier. Detta har endast varit möjlig i begränsad omfattning under årets fjärde kvartal. Utöver installationsprodukter utgörs produktportföljen av reagenser vilka inte påverkats i lika stor utsträckning. Reserestriktioner har påverkat säljprocessen till nya kunder negativt. Det har varit speciellt tydligt att brist på fysiska möten begränsat lansering av den nya produkten CellaVision® DC-1 (DC-1).

Väl rustade att accelerera verksamheten
CellaVision reagerade snabbt på covid-19-pandemin och genomförde tidigt flera åtgärder på kostnadssidan. Trots kostnadsbesparingarna har prioriterade projekt fortsatt med oförminskad aktivitet och vi har inte permitterat några anställda under året. Med en, efter omständigheterna, god lönsamhet under 2020 kommer vi under 2021 på motsvarande sätt snabbt kunna ställa om företaget för att accelerera verksamheten så snart marknadsläget stabiliseras.
Vidare erhöll DC-1 marknadsgodkännande i USA vilket innebär att produkten nu är kommersiellt tillgänglig. CellaVision har sedan 2019 utvecklat sin produktportfölj. Utöver system till stora laboratorier omfattar portföljen även system för små och medelstora laboratorier samt provberedningsprodukter och reagenser, vilket gör att vi står väl rustade inför framtiden.

Positiva signaler från marknaden
På grund av pandemin har det under 2020 varit svårt för våra partners att få tillgång till sjukhus och laboratorier för att genomföra installationer av nya hematologisystem vilket påverkat försäljningen. Covid-19-pandemins påverkan är fortsatt tydligt negativ men marknaden har förbättrats under årets sista kvartal.
Våra lösningar inom digitalisering och automatisering är i linje med den accelererande digitaliseringstrenden som den pågående pandemin gett upphov till. Under pandemin har vi också kunnat konstatera att andelen laboratorier som väljer digital analys är fortsatt hög. Det underliggande behovet av digital morfologi är det samma som före pandemin eftersom vår teknologi används för att diagnostisera svåra och högt prioriterade blodrelaterade sjukdomar som leukemi och myelom. Marknaden är svårbedömd i närtid, men så snart de pågående vaccinationsprogrammen får effekt på smittspridningen bör normalisering av försäljningen efterfölja.

Marknadsutveckling
Vår försäljning i Americas påverkades negativt av covid-19-pandemins andra våg. I kombination med utmanande jämförelsetal innebar detta att försäljningen minskade med 43 procent och försäljningen uppgick till 37,6 MSEK (65,6). I slutet av kvartalet påbörjades vaccineringen av covid-19 i USA, men vi räknar med ett fortsatt besvärligt läge under inledningen av 2021. För helåret 2020 minskade försäljningen med 34 procent.
Tillväxten i EMEA uppgick till sex procent och försäljningen ökade till 64,4 MSEK (60,6) i kvartalet. Regionen är fortsatt påverkad av covid-19-pandemin även om vi under kvartalet sett en förbättring av marknaden med ökat antal installationer jämfört med tidigare kvartal. För helåret 2020 uppgick försäljningstillväxten till 44 procent. Exkluderat strukturella effekter minskade omsättningen med fyra procent.
APAC hade en stark utveckling i kvartalet, efter ett svagare tredje kvartal, med en tillväxt om 23 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen ökade till 29,0 MSEK (23,6) och det är framför allt nyckelmarknaderna Kina och Japan som drivit den positiva utvecklingen. I andra delar av regionen, bland annat Australien och Indien, begränsades aktiviteterna fortsatt av covid-19-pandemin. För helåret 2020 uppgick försäljningstillväxten till 29 procent.

Noggranna investeringsprioriteringar för framtida acceleration
CellaVision följer utvecklingen av covid-19-pandemin noggrant och vi kommer vid behov justera vår verksamhet utifrån hur den globala ekonomin återhämtar sig under kommande kvartal. Trots pandemin har vi under 2020 fortsatt våra konsekventa satsningar på forskning och utveckling för att kunna accelerera när världsläget stabiliseras. För att kunna accelerera snabbt har vi valt att behålla vår organisation intakt med tydligt beskrivna mål och prioriteringar istället för att permittera vår personal. Under årets avslutande kvartal uppgick investeringarna i FoU till 15 procent av omsättningen. Våra satsningar är viktiga för att säkerställa att vi ligger i utvecklingens framkant och är rustade för att möta kommande krav och utmaningar.

RAL/Reagenser
Den kommersiella integrationen av RAL går enligt plan och vi fortsätter att lansera reagenser i nya länder samtidigt som vi arbetar vidare med att optimera infärgningsprotokoll. Våra målsättningar med förvärvet av RAL, med ett breddat produktutbud, större marknad, effektiv expansion av försäljningen av RAL:s hematologiprodukter till nya marknader samt expansion till närliggande analysområden utanför hematologi kvarstår. I kvartalet har vi bland annat arbetat med att kalibrera och integrera våra reagenser och tillhörande produkter efter den protokollstandard som råder i Asien.

Geografisk expansion
CellaVision har i dagsläget lokala marknadsorganisationer i 18 länder som levererar en direkt närvaro i 40 länder. Våra lokala marknadsorganisationer är en viktig del av de försäljningsframgångar vi haft under de senaste åren. CellaVision avvaktar ytterligare etableringar av lokala organisationer för marknadssupport tills effekterna av covid-19-pandemin avtagit.

Innovation
Under kvartalet erhöll DC-1 marknadsgodkännande i USA vilket innebär att produkten nu är kommersiellt tillgänglig för den amerikanska marknaden. Detta är ett viktigt steg i den globala kommersialiseringsprocessen av DC-1 som vänder sig till små och medelstora laboratorier. Även processen för marknadsgodkännande för DC-1 i Kina löper enligt plan.

Vår långsiktiga strategi ligger fast
Geografisk expansion och innovation är CellaVisions kärnområden. Vi kommer att fortsätta att investera inom innovation och geografisk expansion för att säkra vår position och etablera en stark tillväxt så snart effekterna av covid-19 avtagit.
Jag har sedan Zlatko Rihter lämnade CellaVision tillfälligt övertagit rollen som vd och koncernchef och kan konstatera att vår nya organisation med två produktdivisioner och en försäljningsorganisation fungerar som planerat. Jag vill också ta detta tillfälle i akt att välkomna Simon Østergaard som ny vd och koncernchef för CellaVision. Simon kommer tillträda sin position i mars 2021.
Magnus Blixt,
Tillförordnad vd och koncernchef

NyckeltalOkt-DecHelår
(MSEK)2020201920202019
Nettoomsättning131,0149,8471,4461,8
Bruttoresultat85,899,9313,0336,7
EBITDA40,841,5142,9146,7
EBITDA-marginal, %31283032
Resultat före skatt36,435,0112,2129,2
Periodens kassaflöde9,2-116,20,9-67,3
Soliditet, %64546454

Frågor kring rapporten besvaras av:
Magnus Blixt, tf vd och koncernchef, CellaVision AB, Tel: 0708-33 81 68.
E-post: magnus.blixt@cellavision.se