2020-10-23

Marknadsgodkännande för CellaVision DC-1 i USA samt god lönsamhet i kvartalet

1 juli–30 september 2020

• Nettoomsättningen minskade med 8% till 88,0 MSEK (95,6).
  • Organiskt minskade omsättningen med 24% (+8).
  • EBITDA uppgick till 24,6 MSEK (25,6).
  • EBITDA-marginalen uppgick till 28% (27).
  • Resultatet före skatt uppgick till 15,9 MSEK (21,5).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,56 SEK (0,72).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3,9 MSEK (32,5).

1 januari–30 september 2020

• Nettoomsättningen ökade med 9% till 340,5 MSEK (311,9).
  • Organiskt minskade omsättningen med 12% (+18).
  • EBITDA uppgick till 102,1 MSEK (105,2).
  • EBITDA-marginalen uppgick till 30% (34).
  • Resultatet före skatt uppgick till 75,8 MSEK (94,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,55 SEK (3,14).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 45,6 MSEK (101,0).

Väsentliga händelser efter kvartalets slut

• CellaVision DC-1 marknadsgodkändes av de amerikanska myndigheterna vilket innebär att produkten nu blir kommersiellt tillgänglig i USA.
  • Zlatko Rihter lämnar posten som vd per 28 november. I väntan på att ny vd utses för CellaVision tillsätts Magnus Blixt, CFO, på rollen som tillförordnad vd.
  • Styrelsens ordförande, Sören Mellstig, har meddelat valberedningen att han inte står till förfogande för omval vid årsstämman 2021.

” Det generella marknadsläget förbättrades i slutet av perioden och vi ser nu en situation där antalet installationer ökar på de flesta av våra huvudmarknader.” Zlatko Rihter, vd

Covid-19-pandemin hade en negativ påverkan på försäljningen under årets tredje kvartal, samtidigt som vi kunde se tecken på återhämtning av efterfrågan på de flesta av våra marknader. Försäljningen under kvartalet uppgick till 88,0 MSEK (95,6), motsvarande en negativ organisk tillväxt om 24 procent (+8). Inklusive försäljningen av RAL:s produkter uppgick tillväxten till negativa tre procent. Utvecklingen varierade kraftigt mellan våra olika regioner. Valutapåverkan var negativ med fem procent i kvartalet.
CellaVision reagerade tidigt på covid-19-pandemin och genomförde en rad åtgärder på kostnadssidan. Detta har i kombination med vår effektiva och skalbara affärsmodell gjort att vi trots negativ organisk tillväxt fortsatt varit ett lönsamt bolag. Lönsamheten är lite lägre än under motsvarande period förra året, men under rådande omständigheter är vi nöjda med utfallet. CellaVision har visat stor förmåga att snabbt kunna anpassa verksamheten till oväntade utmaningar och vi står nu väl rustade att snabbt accelerera verksamheten när marknadsläget normaliseras. EBITDA uppgick till 24,6 MSEK (25,6) i kvartalet, motsvarande en EBITDA-marginal om 28 procent (27) och koncernens totala kassaflöde för kvartalet uppgick till -21,2 MSEK (27,7).
Efter kvartalets slut erhöll CellaVision marknadsgodkännande för CellaVision DC-1, för små och medelstora laboratorier, på den 510 k ansökan som lämnats in till de amerikanska myndigheterna, FDA. Detta är en viktig milstolpe för CellaVision som nu kan ta nästa steg och sälja CellaVision DC-1 i USA som är vår viktigaste marknad.

Effekter av covid-19-pandemin
Effekten av covid-19-pandemin inom hematologisegmentet var betydande under årets tredje kvartal, både för CellaVision och våra partners. CellaVisions system är installationsprodukter, vilket innebär att våra partners behöver tillgång till sjukhus och laboratorier för att kunna installera våra produkter, något som bara varit möjligt i begränsad omfattning under årets andra och delvis tredje kvartal.

Positiva signaler från marknaden
Det generella marknadsläget förbättrades i perioden och vi ser nu en situation där antalet installationer ökar på de flesta av våra huvudmarknader. Våra sedan tidigare installerade system används mer än någonsin, vilket troligen är en effekt av de möjligheter till distansarbete som CellaVision erbjuder och som blivit extra viktiga under den pågående pandemin. Under pandemin har vi också kunnat konstatera att andelen laboratorier som väljer digital analys är fortsatt hög. Försäljningen av reagenser har precis som förväntat påverkats av pandemin i betydligt lägre omfattning än den installationsrelaterade instrumentförsäljningen. Det underliggande behovet av digital morfologi är det samma som före pandemin.

Marknadsutveckling
Americas påverkades starkt av covid-19-pandemin också under årets tredje kvartal med en minskad försäljning om 32 procent. Försäljningen uppgick till 31,5 MSEK (46,4). Nedstängningen i USA och Kanada under årets andra kvartal innebar att de system som fanns i lager hos våra distributörer inte blev installerade, vilket haft negativ inverkan på försäljningen under det tredje kvartalet. Under det tredje kvartalet har aktiviteterna med installationer åter kommit igång, vilket är ett positivt tecken. Digital morfologi är standard på många av våra viktiga marknader i regionen och vi räknar med att se en normalisering av försäljningen i takt med att hematologiinstallationerna återupptas.
EMEAs omsättning var i nivå med motsvarande period föregående år med en organisk tillväxt om fyra procent. Inklusive försäljningen av RAL:s reagenser uppgick tillväxten till 90 procent. I kvartalet sågs en tydlig normalisering vad gäller installationer. Vi kunde också notera att försäljningen av CellaVision DC-1 ökade efter några månader med svag efterfrågan. Precis som i Nordamerika är digital morfologi standard i stora delar av EMEA, primärt Västeuropa, vilket innebär att vi förväntar oss en normalisering av försäljningen i takt med att hematologiinstallationerna återupptas.
Efter två starka kvartal hade APAC ett svagare kvartal med en försäljning som minskade med 42 procent och som uppgick till 16,1 SEK (28,0). Den svaga utvecklingen i kvartalet är relaterad till den lageruppbyggnad som skedde hos våra distributörer under årets andra kvartal och beror alltså inte på någon betydande påverkan från covid-19. För årets tre första kvartal uppgår tillväxten i regionen till 31 procent. Våra huvudmarknader Kina och Japan har en hög aktivitetsnivå och utvecklas enligt plan, medan marknader som Australien och Indien fortfarande påverkas negativt av restriktioner.

Noggrann värdering av aktiviteter och investeringar
CellaVision följer utvecklingen av covid-19-pandemin noggrant och vi kommer vid behov justera vår verksamhet efter utvecklingen i den globala ekonomin. Vårt fokus just nu är att prioritera de aktiviteter vi kan accelerera. CellaVisions skalbara indirekta affärsmodell medger möjligheter att snabbt justera våra kostnader och vi fortsätter att investera i innovation. Kostnadsbesparingarna har kunnat ske utan att något kring vår organisation har minskats och våra investeringar i forskning- och utveckling uppgick i kvartalet till 18 procent av försäljningen, vilket är högre än någon gång tidigare.

RAL/Reagenser
Förvärvet av RAL slutfördes den första oktober 2019 och RAL är sedan dess en integrerad del av CellaVision. Under kvartalet skrev vi ett globalt distributionsavtal avseende RAL:s reagenser med Sysmex. Detta innebär att reagenserna nu finns kommersiellt tillgängliga på alla huvudmarknader. Också i övrigt har den kommersiella integrationen av RAL gått enligt plan och vi fortsätter att lansera reagenser i nya länder samtidigt som vi parallellt arbetar vidare med att optimera infärgningsprotokoll. De tidigare kommunicerade målsättningarna med förvärvet av RAL i form av breddat produktutbud och större marknad, effektiv expansion av försäljningen av RAL:s hematologiprodukter till nya marknader samt expansion till närliggande analysområden utanför hematologi kvarstår.

Geografisk expansion
CellaVision kommer att avvakta med ytterligare etableringar av lokala organisationer för marknadssupport tills effekterna av covid-19-pandemin har avtagit. Etableringen av lokal organisation i Ryssland är nu fullt operativ och CellaVision har i dagsläget lokala marknadsorganisationer i 18 länder som levererar en direkt närvaro i 40 länder. Våra lokala marknadsorganisationer är en viktig del av de försäljningsframgångar vi haft under de senaste åren.

Innovation
CellaVision DC-1 erhöll marknadsgodkännande efter kvartalets slut vilket gör att produkten nu blir kommersiellt tillgänglig för den amerikanska marknaden. Detta är ett viktigt steg i den globala kommersialiseringsprocessen av CellaVision DC-1 som vänder sig till små och medelstora laboratorier. Även processen för marknadsgodkännande för CellaVision DC-1 i Kina löper enligt plan.

Vår långsiktiga strategi ligger fast
Geografisk expansion och innovation är CellaVisions kärnområden. Vi kommer att fortsätta att öka investeringarna inom innovation och geografisk expansion för att säkra vår framtida position inom vårt marknadssegment och upprätthålla en stark tillväxt så snart effekterna av covid-19 avtagit och världen återgått till ett mer normaliserat tillstånd.
I enlighet med vår långsiktiga strategi genomgick CellaVision en omorganisation mot divisionalisering per produktområde, Reagents och Devices & Software. Omorganisationen ökar slagkraften inom respektive produktområde men bibehåller styrkan i att adressera samma kund på hematologiområdet med en global marknads- respektive säljfunktion.
Detta är min 24:e och sista kvartalsrapport för CellaVision. I väntan på att ny vd utses kommer CellaVisions CFO, Magnus Blixt, att ta rollen som tillförordnad vd något som jag ser som en mycket bra lösning och känner stort förtroende för. Jag har fått ta del av en otroligt inspirerande och spännande resa som utan tvekan kommer att fortsätta även framöver. CellaVision är ett fantastiskt bolag med en stark internationell marknadsorganisation, en successivt utökad utvecklingsorganisation och en erfaren och skicklig ledningsgrupp. Det är med stor stolthet jag lämnar över stafettpinnen till nästa ledarskap.
Zlatko Rihter,
Vd och koncernchef

NyckeltalJul-SepJan-SepJan-Dec
(MSEK)20202019202020192019
Nettoomsättning88,095,6340,5311,9461,8
Bruttoresultat57,072,8227,2236,9336,7
EBITDA24,625,6102,1105,2146,7
EBITDA-marginal, %2827303432
Resultat före skatt15,921,575,894,2129,2
Periodens kassaflöde-21,227,7-8,348,9-67,3
Soliditet, %6275627554

Frågor kring rapporten besvaras av:
Zlatko Rihter, VD, CellaVision AB, Tel: 0733-62 11 06.
E-post: zlatko.rihter@cellavision.se

Magnus Blixt, CFO, CellaVision AB, Tel: 0708-33 81 68.
E-post: magnus.blixt@cellavision.se